2152
Dzelzceļa barjeras
Dzelzceļa barjeras

No Ceļu satiksmes noteikumiem mēs zinām, ka dzelzceļa pārbrauktuve ir ceļa krustošanās ar dzelzceļa sliežu ceļa klātni vienā līmenī. Mūsdienu dzelzceļa pārbrauktuves var tikt aprīkotas ar ceļa zīmēm, luksoforiem un barjerām. Bet daudzi nezina, ka dzelzceļa barjerām ir gara un interesanta vēsture.

Jau pirms 147 gadiem (27.08.1867.) J. Nason и J. F. Wilson patentēja pirmos vārtus dzelzceļa pārbrauktuvēm. Transportlīdzekļu apturēšanai? Nē! Lai dzīvnieku ganāmpulki nepakļūtu zem vilciena!

Drīzumā uz ceļiem paradījās arī automobiļi. Šķietami, vadītāju apziņai vajadzēja būt augstākā līmenī, kā mājdzīvniekiem, un dzelzceļa vārti sāka pazust no ceļiem. Bet pilna uzticība autovadītājiem tomēr neradās, un vārtu vietā uz ceļiem parādījās barjeras- mirgojošas, ar skaņas signāliem u.c. Parādījās, un palika uz ceļiem. Bez tām autovadītājs laiku pa laikam mēģina “šturmēt” dzelzceļa pārbrauktuvi, gluži, ka četrkāju lopi pirms pusotra gadsimta.

20.gs. sākumā ASV bija populāri speciali Wig-Wag semafori, kas vicināja sarkano signālu un darbojās ar specialu pievadu. Bija arī wig-wagi ar iekšdedzes dzinējiem, kas līdz mūsdienām nav saglabājušies. Neskatoties uz to, ASV attālās vietās vēl var redzēt pārbrauktuves, kur laipni māj ar sarkaniem lukturiem.

Nav noslēpums, ka jebkuru vadītāju kaitina barjeras, jo tās nolaižas ilgu laiku pirms vilciena pienākšanas. Vai nevarētu saīsināt gaidīšanas laiku? Lieta tāda, ka arī vilcienam pirms pārbrauktuves šķērsošanas ir uzstādīts semafors. Šādu semaforu uzstāda attālumā, kas pārsniedz sastāva bremzēšanas ceļu, bet tas, savukārt, mērāms ne desmitos, bet simtos un pat tūkstošos metru. Un lai šī automātika nostrādātu, signāls barjerai ir jādod vēl agrāk. Ko lai dara, nāksies pastāvēt pirms pārbrauktuves, it sevišķi, ja gaidāms pretimnākošais. Tādēļ Vācijā uzstāda tablo ar gaidāmo vilcienu sastāvu skaitu.

Anglijā ir pārbrauktuves, kur pati barjeru iekārta pasvītro vilcienu un automobiļu līdztiesību. Protams, iet runa par nenoslogotiem līniju atzariem, kur visu ar rokam izdara sargs- viņš pagriež priekšā barjeru vai nu automobilim vai nu vilcienam.

Agrāk barjeras uz pārbrauktuves bija tik garas, ka aizvēra visas braukšanas joslas uzreiz. Uz radās problēma- auto, kas uzbrauca uz pārbrauktuves barjerai aizveroties, nokļuva gūstā. Atrisinājums radās saīsinot barjeru, un protams, uzreiz radās pārgalvīgie braucēji, kas pārvarēja “šķērsli” apbraucot ar neatļautu zigzagu.
(За Рулем, 12/2007)

Pirmie dzelzceļi Latvijas teritorijā tika būvēti 19.gs vidū. Tos pārvaldīja privātas kompānijas. Gadu gaitā dzelzceļi piedzīvoja savus ziedu laikus, tehnoloģiskus uzlabojumus, vilces līdzekļu attīstību un nomaiņu. Izturēja konkurenci ar autotransportu, kā arī pārdzīvoja dažādas politiskās iekārtas un pārvaldes sistēmas. Tiem vēl joprojām ir nozīmīga loma Latvijas valsts sociālajā un saimnieciskajā dzīvē. Posmu Daugavpils—Polocka atklāja 1866. gada 24. maijā.
Lidzigas zinas
    Luksofori

    Luksofori

    Luksofori 2013.gada vasarā Latvijas ziņu portālus aplidoja informācija par to, ka Krāslavā tiks uzstādīts luksofors. Neskatoties uz to, ka jau vairākus gadus dzīvojam 21.gadsimtā, krāslaviešiem tas bija pārsteigums. Rekonstruējot ielas, satiksmes organizēšanai Krāslavā Latgales un Vienības ielas krustojumā tika uzstādīti arī pirmie luksofori. Neskatoties
    Numura zīmes

    Numura zīmes

    Numura zīmes Tāpat kā sportisti sarindojas rezultātu tabulās, spēkrati tiek sakārtoti katras valsts automobiļu reģistrā. Katram auto ir sava valsts reģistrācijas numura zīme. Vasarā, pēc pamatīga lietus, vairāki auto īpašnieki ziņoja radio, ka peļķē pazudis svarīgais auto numurs. Paskatīsimies kāda bijusi šīs metāla plāksnītes vēsture? Pirmās numura zīmes
    Ceļa zīmju vēsture

    Ceļa zīmju vēsture

    Ceļa zīmju vēsture „Visi ceļi ved uz Romu” savulaik radies tāpēc, ka visi romiešu stabi, ko uzskata par pirmajām ceļa zīmēm, rādīja attālumu līdz Kapitolija kalnam Romā. Viduslaikos ceļu krustojumos uzstādīja virziena rādītājus uz pilsētām vai apdzīvotām vietām. Pirmo mūsdienu ceļa zīmju sistēmu izgudroja Itālijas Tūristu klubs 1895. gadā. Ap šo laiku arī
    Velo-moto akadēmija

    Velo-moto akadēmija

    (AM) MOPĒDI Saskaņā ar Ceļu satiksmes likumā noteikto, mopēds ir mehāniskais transportlīdzeklis, kura motora darba tilpums nepārsniedz 50 kubikcentimetrus un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 25 kilometrus stundā, bet nepārsniedz 45 kilometrus stundā. Mopēds atbilst AM kategorijai. AM kategorijas transportlīdzekli (mopēdu) ir
    Braukšanas iemaņu un teorētisko zināšanu atsvaidzināšana

    Braukšanas iemaņu un teorētisko zināšanu atsvaidzināšana

    Braukšanas iemaņu un teorētisko zināšanu atsvaidzināšana Autoskola Nr.1 piedāvā transportlīdzekļu vadītājiem, kas vadītāja apliecību ieguvuši jau sen, vai ilgāku laika posmu nav piedalījušies ceļu satiksmē, ar kvalificēta instruktora palīdzību novērtēt savas prasmes un zināšanas, pirms atkal patstāvīgi piedalīties ceļu satiksmē (mācību braucieni tiek