2771
Luksofori
Luksofori

2013.gada vasarā Latvijas ziņu portālus aplidoja informācija par to, ka Krāslavā tiks uzstādīts luksofors. Neskatoties uz to, ka jau vairākus gadus dzīvojam 21.gadsimtā, krāslaviešiem tas bija pārsteigums. Rekonstruējot ielas, satiksmes organizēšanai Krāslavā Latgales un Vienības ielas krustojumā tika uzstādīti arī pirmie luksofori. Neskatoties uz to, luksoforiem plašajā pasaulē bija gara priekšvēsture.

Luksofors ir gaismas signalizācijas ierīce, kas tiek izmantota ceļu krustojumos, gājēju pārejās un citās vietās satiksmes regulēšanai. Pirmie luksofori parādījās 1868. gadā Londonā, kur bija ļoti intensīva satiksme. Tā bija gāzes lampiņa, kas spīdēja ar sarkanu gaismu uz vienu pusi, bet ar zaļu uz otru. Gaismu regulēja policists. Šis luksofors bija bīstams, jo gāzes lampas mēdza uzsprāgt.

1910.gadā tika izstrādāts un patentēts pirmais automātiskais luksofors.

Pirmais mūsdienu tipa luksofors, kurš pirms gaismas maiņas izdeva brīdinājuma signālus, tika uzstādīts 1914.gada 5.augustā Klīvlendā (ASV). Luksoforu pārslēdza policists, kurš sēdēja stikla būdā pie krustojuma.

Īstens trīskrāsu luksofors, kurā tika izmantota dzeltenā gaisma kā brīdinājums pirms signāla maiņas, parādījās 1920.gadā Detroitā un Ņujorkā.

Nez vai to var ieskaitīt par strauju izplatību, ja, piemēram, Sanktpēterburgā pirmais luksofors tika uzstādīts 1930.gadā.

Lidzigas zinas
    Numura zīmes

    Numura zīmes

    Numura zīmes Tāpat kā sportisti sarindojas rezultātu tabulās, spēkrati tiek sakārtoti katras valsts automobiļu reģistrā. Katram auto ir sava valsts reģistrācijas numura zīme. Vasarā, pēc pamatīga lietus, vairāki auto īpašnieki ziņoja radio, ka peļķē pazudis svarīgais auto numurs. Paskatīsimies kāda bijusi šīs metāla plāksnītes vēsture? Pirmās numura zīmes
    Berta Benz

    Berta Benz

    Berta Benz Pirms 125 gadiem skeptiski tika uzņemts pirmais automobilis pasaulē – Karla Benca Patent-Motorwagen, un, iespējams, vēsture tiktu rakstīta citādi, ja ne Karla sieva Berta, visnotaļ apņēmīga un drosmīga sieviete, kas leģendārā inženiera dzīvē spēlēja svarīgu lomu, turklāt ne vien kā dzīvesbiedre, bet arī kā sponsors. 1886.gadā Karls Bencs
    Ceļa zīmju vēsture

    Ceļa zīmju vēsture

    Ceļa zīmju vēsture „Visi ceļi ved uz Romu” savulaik radies tāpēc, ka visi romiešu stabi, ko uzskata par pirmajām ceļa zīmēm, rādīja attālumu līdz Kapitolija kalnam Romā. Viduslaikos ceļu krustojumos uzstādīja virziena rādītājus uz pilsētām vai apdzīvotām vietām. Pirmo mūsdienu ceļa zīmju sistēmu izgudroja Itālijas Tūristu klubs 1895. gadā. Ap šo laiku arī
    Velo-moto akadēmija

    Velo-moto akadēmija

    (AM) MOPĒDI Saskaņā ar Ceļu satiksmes likumā noteikto, mopēds ir mehāniskais transportlīdzeklis, kura motora darba tilpums nepārsniedz 50 kubikcentimetrus un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 25 kilometrus stundā, bet nepārsniedz 45 kilometrus stundā. Mopēds atbilst AM kategorijai. AM kategorijas transportlīdzekli (mopēdu) ir